Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-29@11:26:02 GMT

فردای شب یلدا چرا باید تعطیل باشد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۶۰۱۲۲

فردای شب یلدا چرا باید تعطیل باشد؟

صراط:

یکی از کاربران ما با ثبت سوژه‌ای با عنوان لزوم تعطیلی روز بعد از شب یلدا جمع دیگری از کاربران را به حمایت از این تقاضا دعوت کرده است. او در تشریح سوژه خود نوشته است: «حیف نیست شب بی‌نظیر یلدا با قدمت چند هزارساله، که دقیقا هدف آن تکریم هسته اصلی جامعه یعنی خانواده است و این در دنیا بی‌نظیر است، حداقل یک روز که خانواده‌ها با خیال راحت کنار هم باشند، تعطیلی برایش درنظر نگرفت؟ خصوصا کارمندان و معلمانی که صبح زود باید سر کار خود باشند، مجبورند در این شب زیبا نتوانند در کنار اقوام و بزرگان خود باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش فارس این مطلب را به جز ثبت‌کننده، بیش از ۱۱۰ نفر از مخاطبان ما حمایت کرده و خواستار تعطیلی روز اول دی‌ماه، یعنی یکشنبه بعد از شب یلدا شده‌اند. عده‌ای البته در مخالفت با این سوژه، نظراتشان را پای همین مطلب ثبت کرده و به تعطیلات فراوان کشورمان در طول سال اشاره کرده‌اند. در همین حال، عده‌ای با استناد به آمار کم‌تر کشورمان در تعطیلی‌های طول سال نسبت به بعضی کشور‌های پیشرفته، تعطیل شدن روز اول دی‌ماه را آسیب جدی به فرهنگ کار تلقی نکرده‌اند.

در میان آن‌ها کسانی هم بوده‌اند که به مشابهت شب یلدا با شب قدر اشاره داشته و از دولت خواسته‌اند که ساعت آغاز کار کارگران و کارمندان در روز بعد از یلدا، دو ساعت عقب‌تر باشد. این دسته از کاربران، اما به این تفاوت آشکار توجه نداشته‌اند که شب یلدا از هنگام تاریکی آسمان شروع می‌شود و اگر فرض بر این باشد که افراد تا ساعت صفر یکم دی‌ماه، مهمانی‌های شب یلدا را به پایان برسانند، بیش از ۶ ساعت برای این شب‌نشینی فرصت و فراغت خواهند داشت، اما آیین‌های لیالی قدر جدای از اهمیت فوق‌العاده دینی و معنوی که قابل مقایسه با هیچ مناسبت دیگری نیست؛ در ساعات ابتدایی نیمه‌شب، آغاز می‌شود و برگزاری اعمال و مناسک آن تا نزدیک اذان صبح به طول می‌انجامد.

از طرف دیگر، تعطیلات پیاپی و اجتناب‌ناپذیر در آذرماه به دلیل آلودگی هوا، شمار زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان را از درس عقب انداخته و این عقب‌ماندگی موجب نگرانی خانواده‌ها شده است. ضمن این‌که ممکن است دامنه این تعطیلات به دی‌ماه امسال هم بکشد و تعطیلی مراکز آموزشی به دلیل آلودگی‌های معمول شهر‌های بزرگ در اولین ماه زمستان، باز هم کودکان، نوجوانان و جوانان را خانه‌نشین کند.

نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت، دیرخوابی خانواده‌ها در تمام طول سال است. این شب‌بیداری‌ها به نحوی، سبک و نظم زندگی ما را مختل کرده که شهر‌های بزرگ تا ساعاتی از نیمه‌شب ترافیک شدید را تجربه می‌کنند و شهروندان تهرانی، حتی تا حوالی ساعت یک بامداد در راهبندان‌های پایتخت می‌مانند. شب یلدا هم می‌تواند مثل یک شب عادی تلقی شود.

با این همه، چه دولت تصمیم به تأخیر در آغاز روز کاری یکم دیماه بگیرد و چه، کارمندان و کارگران، یکی ـ دو ساعت اول صبح را مرخصی بگیرند، اتفاق عجیبی نمی‌افتد. با یک تأخیر معمولی می‌شود شب یلدا را با خیال آسوده، در کنار بزرگ‌تر‌های فامیل سپری کرد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: شب یلدا کارمندان صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۶۰۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد

روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.   اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم‌گر در سبک زندگی اسلامی را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.   تجربه نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح به شمار می‌آورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد.   تحولات فرهنگی هیچ‌گاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنج‌شنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد.   جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به شمار آمده‌است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده‌است.   جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.   بعد نمادین دین یکی از عناصر هویت‌سازی دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین می‌کند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویت‌زدایی و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.   مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)   در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: «اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»   این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی می‌زدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام نظم غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.   تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگ‌های و بریکس، پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.   تأکید می‌کنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعطیلی که به معضل مملکت بدل شد | پنجشنبه یا شنبه؛ بالاخره کدام؟
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؛ توقف در بدیهیات
  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟
  • اصرار شنبه‌ای‌ها و مقاومت پنجشنبه‌ای‌ها
  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران